Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op FacebookVind ons op Facebook
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Goed geregeld!

Met de hele school een muziekclip en rap maken over schoolregels

Goed geregeld!

Scholen hebben regels zodat alle leerlingen kunnen (op)groeien in een veilige en vertrouwde omgeving. Voor leerlingen kan het nuttig zijn de achterliggende redenen van schoolregels te begrijpen. Daarom maken we met dit project een muziekclip en een rap over schoolregels.

Voor wie
Scholen in het basisonderwijs. (Alle groepen).

De praktijk
Scholen bepalen zelf hoe lang zij met dit project bezig willen zijn (drie tot vijf weken), maar minimaal een uur per week. Omdat de hele school betrokken is, organiseren wij van tevoren een introductie- en instructiebijeenkomst. Leerlingen leren de schoolregels spelenderwijs kennen. Daarnaast zetten zij zich in voor een positief schoolklimaat. We zingen, knutselen, doen een bingo (‘welke regel heb jij wel eens overtreden?’), maken een kwartet, doen dramaoefeningen en rollenspellen over lastige situaties en geven tips over hoe je elkaar positief kun benaderen. Uiteindelijk maakt een klein groepje leerlingen onder begeleiding een rap.
Gedurende het proces maken steeds verschillende groepjes leerlingen filmopnames in de klas en interviewen zij medeleerlingen en leerkrachten over sfeer en schoolregels. Dit doen zij met twaalf door ons beschikbaar gestelde iPads. Leerkrachten leveren alle opnames uiteindelijk bij ons in en wij monteren daar een muziekclip van. Tijdens een afsluitende bijeenkomst presenteren alle groepen hun werkstukken en laten we rap en muziekclip horen.

Resultaten

  • Leerlingen verdiepen zich in de regels van de school en begrijpen de achterliggende gedachten.
  • Leerlingen kunnen de schoolregels benoemen.
  • Leerlingen leren schoolregels op een creatieve manier vormgeven.
  • Leerlingen worden gestimuleerd om de schoolregels na te leven.
  • Leerlingen zijn zich bewust dat regels belangrijk zijn en een bijdrage leveren aan een veilige en prettige sfeer op school.
Auteur wp.beheerderGeplaatst op 30 december 201820 augustus 2019Categorieën Sociaal emotionele ontwikkeling, Sociale veiligheid

Berichtnavigatie

Vorige Vorig bericht: Kijk eens wat we samen kunnen
Volgende Volgend bericht: Jongens

Recente berichten

  • Vacature vormingswerker/trainer voor 24-32 uur
  • Week van de Lentekriebels van 21 t/m 25 maart 2022
  • Maand van de liefde 2022
  • Mes Weg
  • Mes Weg

Recente reacties

    Archieven

    • juni 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • november 2021
    • oktober 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • maart 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juni 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • september 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • juni 2012

    Categorieën

    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook