Puberteit & seksualiteit
Contactpersoon voor dit project:
Mirjam Klijnsmit
Puberteit en seksualiteit
Seksuele en relationele vorming
Doelgroep: van 10 tot 12 jaar

Voor sommige kinderen begint de puberteit al vroeg, in groep 7 of 8 (of nog eerder). Onze ervaring is dat leerlingen er in ieder geval erg nieuwsgierig naar zijn. Ook willen ze rond die tijd meer weten over seksualiteit. Onderwerpen waar we in dit project dieper op ingaan zijn meisjes- en jongensgedrag, vriendschappen en relaties, normen en waarden, zelfbeeld, grenzen stellen en seksualiteit.

Voor wie
Scholen voor basisonderwijs (groep 7 en 8)

De praktijk
In zes wekelijkse bijeenkomsten van 60 minuten bedenken leerlingen wat er verandert zodra ze in de puberteit komen. We bespreken gedrag, lichaam, gevoelens en interesses. We maken leerlingen bewust van verschillende soorten relaties en de daarbij behorende gevoelens en activiteiten. Welke van de vier relaties (familie, vrienden, verkering, zakelijk) vind je bijvoorbeeld makkelijk, moeilijk, belangrijk of leuk?

In andere bijeenkomsten staat seksualiteit centraal. Leerlingen krijgen voorlichting over de verschillende aspecten van seksualiteit zoals: de eigen seksualiteit, gevoelens, seksueel overschrijdend gedrag, grenzen stellen, anticonceptie en veilige seks. Ook krijgen zij de gelegenheid om anonieme vragen te stellen die we in de lessen (anoniem) bespreken. Tijdens de bijeenkomsten werken we aan een open houding en veilige sfeer. De vijfde bijeenkomst kunnen jongens en meisjes desgewenst apart les krijgen om specifieke jongens- en meisjesdilemma's en vragen te kunnen bespreken.

Resultaten

  • Scholieren weten welke veranderingen er plaatsvinden in de puberteit (lichamelijk en geestelijk).
  • Scholieren weten wat verschillende relatievormen inhouden en welke emoties zij daarbij hebben.
  • Scholieren hebben nagedacht over hoe zij en anderen denken over verschillende normen en waarden met betrekking tot seksualiteit, relaties en vriendschappen.
  • Scholieren hebben kennis opgedaan over seksualiteit en veilig vrijen.
  • Scholieren hebben geoefend in zich weerbaar opstellen ter preventie van (seksuele) intimidatie.
  • Scholieren hebben in oefeningen ervaren wat grensoverschrijdend gedrag is en geoefend met het herkennen van grenzen bij anderen.