Niet iedereen vindt gelukkig altijd hetzelfde mooi of lekker. Dat maakt mensen interessant en verrassend. Spelenderwijs leren kinderen hun mening geven over hun eigen smaak en die van anderen respecteren.
Voor wie
Scholen in het basisonderwijs (groep 3 en 4)
De praktijk
Een deel van de zes wekelijkse bijeenkomsten van een uur begint met een verhaal van een stoere rode kater Pluf. Hij vertelt over zijn belevenissen, zijn smaak en die van zijn kattenvriendjes. Bijvoorbeeld wat hij lekker vindt om te eten. Kinderen proeven dit en bespreken of ze het ook lekker vinden. In de volgende lessen komen achtereenvolgend de onderwerpen spelen, muziek en kleding aan de orde.
De laatste twee weken sluiten we het project af met een spetterende modeshow, die we op video opnemen. Tijdens de laatste les bekijken we de video met de klas. De kinderen krijgen ook hun eigen boekje mee naar huis met daarin alles wat ze tijdens dit project hebben gemaakt.
Resultaten
- Kinderen ontdekken wat hun eigen smaak is en kunnen dat onder woorden brengen.
- Kinderen ontdekken dat andere kinderen een andere smaak kunnen hebben.
- Kinderen leren luisteren naar kinderen met een andere smaak.
- Kinderen leren anderen met een andere smaakt respecteren.
- Kinderen leren zichzelf presenteren aan de hand van een modeshow.