Het lesprogramma Shame on WHO? is ontwikkeld om jongeren bewust te maken van welke berichten zij ontvangen, sturen en doorsturen naar anderen. De lessen leggen de nadruk op het belang van toestemming en de gevolgen van shaming en victimblaming.
Shame on WHO bestaat uit drie lessen waarin jongeren middels interactieve werkvormen stil staan bij de vraag hoe makkelijk het kan zijn om informatie te delen en hoe het voelt wanneer persoonlijke berichten of geheimen ongevraagd worden gedeeld. Ook gaan de jongeren met elkaar in gesprek over wie er schuldig is wanneer foto’s of filmpjes ongevraagd worden doorgestuurd.
Het lesprogramma is gemaakt voor jongeren in de bovenbouw van het primair onderwijs, voor jongeren in leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs en in het mbo. In het primair en voortgezet onderwijs ligt de nadruk van de lessen meer op de verleiding en de gevolgen van het zonder toestemming delen van beelden. In het mbo schuift de focus nadrukkelijk naar de context van sexting. Sexting wordt daarbij enerzijds gezien als moderne en gezonde vorm van flirten en anderzijds als mogelijke vorm van online seksueel grensoverschrijdend gedrag.
De interventie Shame on WHO? kan naar behoefte van de school of specifieke klas, in twee of drie lesuren worden uitgevoerd. De lessen worden afgesloten met een verwijzing naar de (online) sociale kaart en de aansluiting bij de zorgstructuur van de school.