Maatwerk

ontwerpen, ontwikkelen & uitvoeren

Vormingswerk is altijd maatwerk. Of we nou lessen ontwerpen, projecten ontwikkelen of programma’s uitvoeren – we sluiten aan bij wat er speelt.    In de maatschappij, de wijk, de school of de groep.

Onze lesprogramma’s gaan over wat er speelt in de samenleving. Over onderwerpen die soms moeilijk bespreekbaar zijn en waarop we elkaar niet altijd kunnen vinden. Maar waarop het zó nodig is om met elkaar in gesprek te zijn en blijven. Bij Centrum 1622 ontwikkelen we onze eigen lesprogramma’s en verdiepen en versterken we die waar nodig, naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen, in opdracht van gemeenten, onderwijs of op eigen initiatief. We hanteren een vaste methodiek bij de ontwikkeling van lessen en programma’s en betrekken waar nodig partijen die ons aanvullen in kennis van zaken. 

In de ontwikkeling van onze programma’s werken we vanuit de methodiek van Design Thinking en combineren we onze jarenlange ervaring in de praktijk met recente wetenschappelijke inzichten. We onderzoeken signalen uit de praktijk, verhelderen met partners de vraag en met de doelgroep de behoefte. We formuleren leerdoelen en verbinden deze in een interactief lesprogramma met een goede balans tussen samen onderzoeken, zelf verwerken, informatie ontvangen, gedrag oefenen en al doende begrip ontwikkelen voor jezelf en de ander.

Onze lesprogramma’s bestaan altijd uit een combinatie van kennis, visie en vaardigheden waarbij we de mix passend maken voor uiteenlopende doelgroepen en verschillende niveaus. Voordat we starten met een uitvoering stemmen we  af met de school en met de leerkracht of docent. Om ons werk goed te kunnen doen, is het nodig dat wij weten wat er speelt in de klas of op de school. In de uitvoering zien wij graag dat de leerkracht of een docent actief meedoet. Zo halen we met elkaar het meest uit de lessen en de leerlingen.

Uit ervaring weten we dat onze lessen iets los kunnen maken bij jongeren. Dat vraagt van onze vormingswerkers dat zij de vaardigheden hebben hierop in te spelen, om normen te onderzoeken en waar nodig te stellen. En dat we met scholen afspraken maken over hoe te handelen bij zorgen en signalen. We bespreken daarom ook altijd graag met de school of jeugdwerker na op de inhoud van de lessen en de ervaring van de samenwerking.