MIJ JR. is een lesprogramma ontwikkeld om de opbouw van de eigen identiteit te onderzoeken en is erop gericht begrip te vergroten voor zichzelf en de identiteit van anderen. Weten uit welke bouwstenen je bestaat en welke overeenkomsten, maar ook verschillen er zijn tussen jou en anderen, vergroot de weerbaarheid. Weerbaarheid tegen groepsdruk, vooroordelen, racisme en complotdenken.
Het lesprogramma is opgebouwd uit 5 wekelijkse lessen van 60 minuten waarin jongeren de ontwikkeling van hun eigen identiteit onderzoeken. Dit doen zij aan de hand van de volgende thema’s: primaire identiteit, secundaire identiteit, invloeden, zelfbeeld & imago en levensgebeurtenissen & identiteit. Door actieve werkvormen, groepsspellen, discussies en schrijfopdrachten ervaren jongeren op speelse wijze hoe het is om ‘buitengesloten’ te worden.
MIJ JR.is specifiek gericht op leerlingen in in het basisonderwijs (groep 8) en het voortgezet onderwijs (klas 1, alle niveaus). Voor leerlingen op het voortgezet onderwijs (klas 2 en hoger) is het MIJ ontwikkeld. MIJ JR. stimuleert de positieve groepsvorming van de klas waardoor deze goed past in bijvoorbeeld mentorlessen, de overgang van PO naar VO of als een klas (op)nieuw is samengesteld.
De interventie MIJ JR. bestaat als lespakket uit diverse projectmaterialen en een uitgebreide docentenhandleiding. MIJ JR. kan onder licentie, na training, worden uitgevoerd door derden. Voor meer informatie over incompany (licentie)trainingen voor professionals, neem contact op