Project MIJ is een lesprogramma ontwikkeld om de opbouw van de eigen identiteit te onderzoeken en is erop gericht begrip te vergroten voor zichzelf en de identiteit van anderen. Weten uit welke bouwstenen je bestaat en welke overeenkomsten, maar ook verschillen er zijn tussen jou en anderen, vergroot de weerbaarheid. Weerbaarheid tegen groepsdruk, vooroordelen, racisme en complotdenken. Project MIJ focust op de beschermende factoren die de risico’s op radicalisering en ondermijnende criminaliteit verkleinen.
Het lesprogramma is opgebouwd uit 5 wekelijkse lessen van 60 minuten waarin jongeren de ontwikkeling van hun eigen identiteit onderzoeken. Dit doen zij aan de hand van de volgende thema’s: primaire identiteit, secundaire identiteit, invloeden, zelfbeeld & imago en levensgebeurtenissen & identiteit.
MIJ is specifiek gericht op leerlingen in leerjaar 3, 4, & 5 van het voortgezet onderwijs en voor jongeren op het mbo. Tevens kan het project, met kleine aanpassingen, ingezet worden in bijvoorbeeld het jongerenwerk.
NB. Voor leerlingen in het PO (groep 8) en VO (leerjaar 1) is een aangepaste versie; MIJ jr. ontwikkeld.
De interventie MIJ bestaat als lespakket uit diverse projectmaterialen en een uitgebreide docentenhandleiding. Project MIJ kan onder licentie, na training, worden uitgevoerd door derden. Voor meer informatie over incompany (licentie)trainingen voor professionals kunt u contact opnemen.