Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 1 januari 201920 augustus 2019 door wp.beheerder

Goed bezig

Soms wil een klas geen echte groep worden. Als leerlingen elkaars verschillen niet accepteren, kunnen zij dat als onveilig ervaren. Dit kan ten koste gaan van de leerprestaties. We kunnen dit veranderen door leerlingen op een positieve manier met elkaar aan de slag te laten gaan. De docent speelt een belangrijke rol.

Voor wie
Scholen in het basisonderwijs (groep 6 t/m 8)
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)

De praktijk
We beginnen de vijf bijeenkomsten van 50 minuten met een energizer, een laagdrempelig kort spelletje om erin te komen. Leerlingen leren elkaar beter kennen aan de hand van diverse opdrachten, spelvormen en het gebruik van lesmateriaal. In een rollenspel spelen zij bijvoorbeeld ongewenste en ongemakkelijke situaties na (ook online) en bedenken zij wat de beste manier is om te reageren. Ze leren wat hun wensen en behoeften zijn over de (online) omgang met elkaar in de klas. Misschien willen zij wel een anonieme klachten- of ideeëndoos in de klas? Uiteindelijk formuleren leerlingen gezamenlijk omgangsregels, bedenken ze een klassenyell en organiseren we een show waarbij iedereen een presentatie houdt over iets wat hij meeneemt van thuis en dat echt belangrijk is. Eventueel benoemen leerlingen een vertrouwenspersoon in de klas. Ook organiseren ze zelf een leuk en praktisch haalbaar uitje voor iedereen. Doordat zij elkaar beter hebben leren kennen, is er aan het eind meer openheid.

Resultaten

  • Leerlingen zijn zich bewust van hun eigen houding en gedrag.
  • Leerlingen hebben andere manieren geleerd om met elkaar om te gaan.
  • Leerlingen beseffen dat hun houding en gedrag effecten heeft op de groep.
  • Leerlingen ervaren hoe prettig het is als er een fijne open sfeer in de klas is.
  • Leerlingen hebben ervaring met het organiseren van een evenement of klassenuitje.
  • Leerlingen hebben (mogelijk) een vertrouwenspersoon benoemd in de klas en bedacht wat zijn/haar rol is.
  • Leerlingen hebben zelf omgangsregels opgesteld, een yell verzonnen en hebben kortom met elkaar voor elkaar gewerkt.
CategorieënSociaal emotionele ontwikkeling, Sociale veiligheid

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Heb ik dat?
Volgend berichtVolgende Gezocht: leuke klas

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!