Vormingswerk

Zelf•Bewust•Samen•Leven

vormingswerk - zelfstandig naamwoord  
uitspraak: vor-mings-werk  

Werk dat zich richt op de maatschappelijke ontwikkeling van jongeren; benaming voor het gehele gebied van persoonlijkheidsvorming en – ontplooiing; 

Stichting Centrum 16•22 (C1622) is in 1972 opgericht als Haagse organisatie voor vormingswerk. Vormingswerk richt zich vanuit een methodische aanpak op het versterken van de weerbaarheid van jongeren. Met als doel dat zij zich succesvol kunnen ontwikkelen in verschillende sociale rollen en beter kunnen omgaan met tegenslagen, negatieve invloeden of verleidingen en  (sociale) uitsluiting in zowel de directe als indirecte omgeving. Het vormingswerk van C1622 maakt onderwerpen als (online) identiteit, seksueel geweld, discriminatie, (online) pesten, influencers, snel geld, loverboys en grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar en laat jongeren nadenken over hun eigen keuzes en gedrag.

In de jaren ’60 van de vorige eeuw is vormingswerk als vak opgebouwd en lange tijd – naast kinder- en jongeren-, opbouw-, en wijkwerk, onderdeel geweest van het sociaal domein. Door sociaaleconomische en politiek-ideologische ontwikkelingen is vormingswerk op veel plekken verloren gegaan. In Nederland is het Haagse Centrum 16•22 momenteel de enige uitvoerende organisatie voor vormingswerk. 

Vormingswerk is groepsgerichte, primaire preventie en richt zich als sociale pedagogiek op het snijvlak van persoonsvorming en maatschappelijke vraagstukken. In de praktijk betekent dit dat C1622 lesprogramma’s, projecten, workshops en trainingen ontwikkelt en verzorgt over actuele maatschappelijke thema’s, voor jongeren en hun (professionele) opvoeders. Met als doel: weerbare en veerkrachtige jongeren die bijdragen aan een open, solidaire, democratische en diverse samenleving. In onze programma’s combineren we kennisoverdracht, visievorming en het inoefenen van vaardigheden.

In ingewikkelde termen is vormingswerk niet-formele educatie die jongeren aanzet tot kritische bewustwording en reflexieve verantwoording. In de praktijk gaan onze vormingswerkers in dialoog met groepen jongeren en maken ze gebruik van werkvormen die hen inzicht geven in zichzelf en de ander. Door verschillende perspectieven te erkennen en verkennen, ontwikkelen jongeren meer zelfkennis én wederzijds begrip en daarmee meer tolerantie voor diversiteit. 

Binnen ‘het Centrum’ is de kennis en kunde van het vormingswerk steeds doorontwikkeld en inhoudelijk toepasbaar gemaakt op relevante maatschappelijke ontwikkelingen. In de onderbouwing van de effectiviteit van onze programma’s maken we gebruik van het kennisdossier van Movisie ‘wat werkt bij het versterken van de weerbaarheid van jongeren’ (2021).