Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 8 september 201820 augustus 2019 door wp.beheerder

Who Cares?

Wat betekent het eigenlijk om voor jezelf te zorgen of verantwoordelijk te zijn voor iemand van je familie? Dit project nodigt jongeren uit hierover met elkaar in gesprek te gaan en na te denken over hun eigen situatie en die van de ander. Ze leren dat er verschillende manieren van zorg zijn, waaronder mantelzorg.

Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 3 en 4)
Mbo-opleidingen
(Dit project voldoet aan de kerndoelen vmbo en mbo)

De praktijk
Een op de vier leerlingen krijgt voor korte tijd of langdurig te maken met mantelzorg in de directe omgeving. Bijvoorbeeld een ouder, broer of zus met een ziekte of beperking, een psychische of psychiatrische aandoening of verslavingsproblematiek. De impact op het dagelijks leven van deze jongeren kan enorm zijn en dus ook op hun schoolleven en -resultaten.

Tijdens drie gastlessen van 50-90 minuten leren jongeren wat het betekent om veel of juist weinig verantwoordelijkheid te dragen. Welke rol zij spelen binnen het gezin? Wat wordt er wel of niet van hen gevraagd en hoe is dit van invloed op hun leven? Ze krijgen inzicht in hun eigen sociale netwerk en onderzoeken wat zij nu al voor anderen kunnen betekenen. We gebruiken hiervoor twee documentaires en diverse afwisselende spelvormen, zoals bijvoorbeeld het spelen van de mantelzorgpuzzel en het interviewen van elkaar. Ook leren jongeren welke hulp jonge mantelzorgers kunnen krijgen.

Veel scholen kiezen ervoor de gastlessen aan te bieden tijdens een project- of themaweek.

Resultaten

  • Jongeren hebben elkaar op een andere manier beter leren kennen en begrijpen.
  • Jongeren hebben inzicht in hun eigen situatie en die van anderen.
  • Jongeren begrijpen wat het is om zelfstandig te zijn en echt verantwoordelijkheid te dragen.
  • Jongeren hebben inzicht in wat zij voor anderen kunnen doen.
  • Jongeren weten wat mantelzorg is en hoe dit het leven kan beïnvloeden.
  • Jongeren herkennen signaleren van overbelasting door mantelzorg van zichzelf of anderen in hun omgeving.
  • Jongeren kunnen andere leerlingen wijzen op bestaande hulp.
CategorieënParticipatie

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Ik ben van Mij
Volgend berichtVolgende Raad en Daad

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!