‘Seks’ is voor jongeren een spannend en tegelijkertijd zeer interessant onderwerp. De invulling van het project is afhankelijk van leeftijd, belevingswereld en niveau van de leerlingen en veiligheid binnen de groep. Globaal komen de onderwerpen lichamelijke veranderingen, puberteit, macht, relaties, anticonceptie, soa’s, on- en offline seksualiteit aan de orde. We creëren zo veel mogelijk een open en veilige sfeer, waarin we geen vraag als brutaal of ongepast zien, behalve als deze over grenzen van anderen gaat.
Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 6).
De praktijk
Jongeren verdiepen zich in verschillende vormen van relaties en benoemen goede en minder goede aspecten binnen relaties. Daarnaast komen onderwerpen als verkering, seks, anticonceptie en soa’s aan de orde. We doen dit onder meer met een koffer vol spullen en beeldmateriaal, filmpjes, groepsdiscussies en rollenspellen.
Ze leren wat de functie van seks is vanuit biologisch oogpunt, maar ook dat mensen er heel verschillend over kunnen denken. Bijvoorbeeld over een onderwerp als maagdelijkheid. Wat betekent het precies en hoe ga je ermee om? Of de rol van sociale media op seksualiteit, het schoonheidsideaal en het risico van delen en verspreiden van naaktfoto’s.
Jongeren verkennen het begrip seksuele intimidatie en bedenken zij hoe zij zich weerbaar kunnen opstellen in grensoverschrijdende situaties. Bijvoorbeeld door anoniem situaties te beschrijven die zij wel eens hebben meegemaakt. Deze bespreken we (anoniem) met elkaar in de les. We vragen hoe klasgenoten daarover denken en hoe iemand zou kunnen reageren. Ook bekijken we welke verwachtingen en eisen jongeren hebben ten aanzien van een (seksuele) relatie. Kortom: alles wat een scholier mag weten over seks.
Resultaten
- Jongeren weten wat anticonceptie en soa’s zijn.
- Jongeren weten welke lichamelijke en emotionele veranderingen er in de puberteit optreden.
- Jongeren hebben nagedacht over hun eigen waarden en normen en die van anderen met betrekking tot verkering en seks.
- Jongeren (her)kennen concrete vormen van seksuele intimidatie en hebben nagedacht over wat zij daartegen kunnen doen.
- Jongeren hebben ervaren hoe het is om grenzen aan te geven.
- Jongeren hebben ervaren hoe zij bij anderen grenzen kunnen controleren.
- Jongeren weten waar zij betrouwbare informatie kunnen opzoeken over seksualiteit (bijvoorbeeld www.sense.info/nl/