Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 2 september 201820 augustus 2019 door wp.beheerder

Leerlingenraadconferentie

Wilt u de leerlingenraad nieuw leven inblazen of er juist een opzetten? Wij ondersteunen u daarbij. Jongeren leren hoe zij andere jongeren vertegenwoordigen en hoe zij effectief debatteren en onderhandelen. Kortom: jongeren denken mee over school- of gemeentebeleid!

Voor wie
Scholen in het basisonderwijs (groep 7 en 8)
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 6, alle niveaus)
Jongeren in gemeenten/steden

De praktijk
In maximaal drie bijeenkomsten van twee uur (afhankelijk van de vraag) gaan we aan de slag met het opzetten van een leerlingenraad. Willen jongeren bijvoorbeeld een feest organiseren, de leerlingen beter vertegenwoordigen binnen school of echt meedenken over nieuw beleid? Aan de hand van diverse werkvormen bekijken we of hun doelen reëel en uitvoerbaar zijn. Ook leren we hen aan de hand van diverse spelvormen hoe de structuur van bijvoorbeeld de school eruitziet, hoe je effectief vergadert, afspraken maakt en ook nakomt, hoe je luistert naar je achterban en die ook vertegenwoordigt.
Jongeren kunnen ook prima meedenken over bijvoorbeeld jongerenonderwerpen in het gemeentebeleid. Het belangrijkste is dat leerlingen ondervinden hoe een democratisch proces werkt en dat zij leren hoe zij zelf invloed kunnen uitoefenen op besluiten en beleid.

Beroemd in Den Haag is inmiddels de tweejaarlijkse door Centrum 16•22 georganiseerde Leerlingenraad Conferentie voor alle leerlingenraden in Den Haag. Jongeren nemen deel aan diverse workshops, afhankelijk van het uitgekozen onderwerp. Bijvoorbeeld vergadertechnieken, leren luisteren naar je achterban, onderhandelen, debatteren, jezelf presenteren en het gebruik van sociale media en vormgeving van posters of folders.

Resultaten

  • Jongeren weten hoe zij de mening van een groep moeten vertegenwoordigen.
  • Jongeren hebben geleerd deze mening onder woorden te brengen bij bijvoorbeeld de schoolleiding.
  • Jongeren leren doelstellingen en een plan van aanpak formuleren.
  • Jongeren hebben basistechnieken geleerd van vergaderen, debatteren en onderhandelen.
  • Jongeren realiseren zich dat hun inspanningen gevolgen hebben.
  • Jongeren zijn meer betrokken bij hun directe leef- en leeromgeving.

 

CategorieënParticipatie, Evenementen

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Anders, nou en?!
Volgend berichtVolgende Ik ben van Mij

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!