Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op FacebookVind ons op Facebook
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 1 januari 201921 januari 2021 door wp.beheerder

Jong vader

Hoe maak je als jongere een verantwoorde keuze over ouderschap? Jongens en meisjes moeten daar goed over nadenken. Dit project richt zich alleen op jongens tussen de 15 en 18 jaar. We bespreken bijvoorbeeld wat jongens een goed moment vinden om aan kinderen te beginnen. Vinden ze dat ze bepaalde zaken op orde moeten hebben? Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen bij de verzorging en opvoeding van kinderen? Vinden zij dat leeftijd ertoe doet? De jongens denken ook na over hun eigen opvoeding en achtergrond. 

Voor wie
Scholen voor voortgezet onderwijs (bovenbouw, alle niveaus) ook praktijkonderwijs (klas 5)
mbo-opleidingen (alle niveaus).
Hulpverleningsinstellingen als bijvoorbeeld jongerenwerk, centra voor Jeugd en Gezin, woongroepen en justitiële jeugdinrichtingen. 

De praktijk
In twee lessen van 50 à 100 minuten gaan we het gesprek aan met bijna-volwassen jongens over toekomstig vaderschap. Elke bijeenkomst begint met een filmpje waarin twee jonge vaders en een jonge moeder iets vertellen over ouderschap. Vervolgens komen in diverse werkvormen hun eigen opvoeding en denkbeelden daarover aan de orde. Met een fotospel bekijken we bijvoorbeeld verschillende opvoedsituaties. Daarna bespreken de jongeren wat ze goed en minder goed vinden en wat zij zelf wel of niet zouden doen. Daarna gaan ze individueel aan de slag door zelf na te denken over hun toekomst en een eventueel vaderschap. Ook kijken ze terug op hun eigen opvoeding en de rol van hun vader. Wat was goed en wat zouden zij anders doen? We besteden aandacht aan zwangerschapspreventie. In de laatste les herhalen we alles in een aansprekende quiz. Het doel is dat jongens uiteindelijk een eigen weloverwogen keuze over vaderschap kunnen maken.

Resultaten

  • Jongens hebben een vollediger beeld over vaderschap.
  • Jongens hebben nagedacht over hun eigen opvoeding en wat zij anders of hetzelfde willen doen bij hun eigen kinderen.
  • Jongens beseffen dat hun achtergrond invloed kan hebben op hun vaderschap.
  • Jongens zijn zich bewust van de verantwoordelijkheden die horen bij vaderschap.
  • Jongens hebben kennis opgedaan over zwangerschapspreventie.
  • Jongens kunnen een weloverwogen keuze over ouderschap maken.
  • Jongens hebben voor zichzelf onderzocht wat hun normen en waarden op het gebied van mannen en vrouwen binnen een relatie zijn.
  • Jongens hebben nagedacht over wat een goede vader is, wat die wel en niet doet.

Lespakket & Training
Bij dit project hoort een lespakket met diverse projectmaterialen en een uitgebreide docentenhandleiding, inclusief een licentie-training (in overleg). Voor meer informatie over trainingen en workshops voor professionals kunt u contact opnemen met benvanardenne@centrum1622.nl.

De Toolbox Jong Vader en Jong Moeder zijn geschikt om gecombineerd te gebruiken.

CategorieënSeksuele & relationele vorming, Preventie, Lesmateriaal

Berichtnavigatie

Vorig berichtVorige Hoe ver ga jij?
Volgend berichtVolgende Smaken verschillen

Recente berichten

  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!
  • Identiteitstraining jongeren: ‘Bewust worden van jezelf en de ander’
  • Vacature vormingswerker/trainer voor 24-32 uur
  • Week van de Lentekriebels van 21 t/m 25 maart 2022

Recente reacties

    Archieven

    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • november 2021
    • oktober 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • maart 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juni 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • september 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • juni 2012

    Categorieën

    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook