Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 8 september 201820 augustus 2019 door wp.beheerder

Puberteit en seksualiteit

Voor sommige kinderen begint de puberteit al vroeg, in groep 7 of 8 (of nog eerder). Onze ervaring is dat leerlingen er in ieder geval erg nieuwsgierig naar zijn. Ook willen ze rond die tijd meer weten over seksualiteit. Onderwerpen waar we in dit project dieper op ingaan zijn meisjes- en jongensgedrag, vriendschappen en relaties, normen en waarden, zelfbeeld, grenzen stellen en seksualiteit.

Voor wie
Scholen voor basisonderwijs (groep 7 en 8)

De praktijk
In zes wekelijkse bijeenkomsten van 60 minuten bedenken leerlingen wat er verandert zodra ze in de puberteit komen. We bespreken gedrag, lichaam, gevoelens en interesses. We maken leerlingen bewust van verschillende soorten relaties en de daarbij behorende gevoelens en activiteiten. Welke van de vier relaties (familie, vrienden, verkering, zakelijk) vind je bijvoorbeeld makkelijk, moeilijk, belangrijk of leuk?

In andere bijeenkomsten staat seksualiteit centraal. Leerlingen krijgen voorlichting over de verschillende aspecten van seksualiteit zoals: de eigen seksualiteit, gevoelens, seksueel overschrijdend gedrag, grenzen stellen, anticonceptie en veilige seks. Ook krijgen zij de gelegenheid om anonieme vragen te stellen die we in de lessen (anoniem) bespreken. Tijdens de bijeenkomsten werken we aan een open houding en veilige sfeer. De vijfde bijeenkomst kunnen jongens en meisjes desgewenst apart les krijgen om specifieke jongens- en meisjesdilemma’s en vragen te kunnen bespreken.

Resultaten

  • Scholieren weten welke veranderingen er plaatsvinden in de puberteit (lichamelijk en geestelijk).
  • Scholieren weten wat verschillende relatievormen inhouden en welke emoties zij daarbij hebben.
  • Scholieren hebben nagedacht over hoe zij en anderen denken over verschillende normen en waarden met betrekking tot seksualiteit, relaties en vriendschappen.
  • Scholieren hebben kennis opgedaan over seksualiteit en veilig vrijen.
  • Scholieren hebben geoefend in zich weerbaar opstellen ter preventie van (seksuele) intimidatie.
  • Scholieren hebben in oefeningen ervaren wat grensoverschrijdend gedrag is en geoefend met het herkennen van grenzen bij anderen.
CategorieënSeksuele & relationele vorming

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Raad en Daad
Volgend berichtVolgende Let’s talk about sex!

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!