Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 2 januari 201920 augustus 2019 door wp.beheerder

Stressmanagement

Een beetje stress en spanning voor belangrijke momenten is heel normaal. Dat kan ervoor zorgen dat je geconcentreerd bent voor wat je gaat doen. Maar soms blokkeert de stress je dusdanig dat je niet meer goed kunt presteren. Dat kan van kwaad naar erger gaan. In dit project leer je in kleine groepjes hoe je dit kunt oplossen.

Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 6); een geselecteerde groep leerlingen van verschillende leeftijden en leerjaren. Het project is nuttig voor leerlingen met faalangst of voor leerlingen die dat zouden kunnen ontwikkelen.

De praktijk
Tijdens vier bijeenkomsten van anderhalf uur en een terugkomdag zorgen we om te beginnen voor een nadere kennismaking en veilige sfeer in de groep. Leerlingen vertellen waarom ze meedoen. We doen een nulmeting om te kijken hoeveel stress zij op bepaalde momenten ervaren. Aan het eind doen we dit opnieuw om te kijken of de stress is afgenomen.

Werkvormen die we onder meer gebruiken variëren van gesprekken, rollenspellen, drama, maskers, collages maken en tekenen. Belangrijk zijn de gedachten die leerlingen over zichzelf en de situatie hebben. Deze gedachten hebben invloed op hun gedrag. Als die gedachten negatief zijn, oefenen we om daar positieve en helpende gedachten naast te zetten. Leerlingen krijgen verschillende strategieën aangereikt om met stress om te gaan. Zij onderzoeken wat bij hen past. Leerlingen krijgen vaardigheden en tips om met stress om te gaan, zoals bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, beter leren plannen, relativeren, hulp vragen en hun focus verleggen.

Resultaten

  • Leerlingen hebben inzicht in wat voor hen stressvolle situaties zijn.
  • Leerlingen beseffen dat veel stress je functioneren kan belemmeren.
  • Leerlingen hebben ervaren dat positieve gedachten over de situatie en henzelf stress vermindert; zij weten hoe zij dit zelf kunnen toepassen.
  • Leerlingen beseffen dat zij niet de enige zijn met stress.
  • Leerlingen weten welke strategie voor hen goed werkt.
  • Leerlingen weten wat zij in stressvolle situaties moeten doen.
CategorieënSociaal emotionele ontwikkeling, Trainingen

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Training sociale vaardigheden
Volgend berichtVolgende @Internet

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!