Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 2 januari 201920 augustus 2019 door wp.beheerder

Training sociale vaardigheden

Leerlingen leren zich makkelijker in groepen bewegen en krijgen daardoor een positiever zelfbeeld. Ze leren onder meer zichzelf presenteren, voor zichzelf opkomen, luisteren naar anderen, emoties en kritiek durven uiten, complimenten ontvangen en omgaan met conflicten.

Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 5)
Let op: Er is plaats voor 10 aantoonbaar gemotiveerde leerlingen*.

De praktijk
De intern begeleider draagt in samenspraak met de mentor een aantal gemotiveerde leerlingen voor. Dat betekent dat leerlingen zelf last hebben van hun gedrag en er zelf ook iets aan willen veranderen. In overleg stellen we de uiteindelijke groep vast.
Tijdens het intakegesprek maken we kennis met de leerlingen en leggen we individuele leerdoelen vast. De inhoud van de training is altijd op maat gemaakt en hangt af van de individuele leerdoelen van leerlingen.
Werkvormen die we onder meer gebruiken zijn spelvormen als rollenspellen, drama, groepsgesprekken en theorie. Deelnemers presenteren zich bijvoorbeeld aan de groep, waarbij ze letten op hun houding en uitstraling. Ze oefenen met het uiten van hun eigen mening, proberen zich weerbaar op te stellen en leren omgaan met groepsdruk. Daarna bespreken we dit met de betreffende leerlingen en de groep. Wat viel op? Wat ging goed wat had anders gekund?
Aan het eind van de training evalueren we met de leerling en de intern begeleider. We bespreken het resultaat en bekijken of de leerdoelen zijn gehaald.

Resultaten

  • Leerlingen hebben een beter zelfbeeld.
  • Leerlingen durven zich makkelijker in groepen te bewegen.
  • Leerlingen zijn zich meer bewust van hun houding en gedrag.
  • Leerlingen hebben geleerd adequaat voor zichzelf op te komen.
  • Leerlingen hebben effectief leren communiceren.
  • Leerlingen hebben leren samenwerken.
  • Leerlingen hebben positieve ervaringen in groepen opgedaan.

*Aanmelding betekent dat deelnemers elke bijeenkomst bijwonen. De intern begeleider zorgt voor de leerlingen en vraagt toestemming aan de ouders en de ruimte waar de training kan plaatsvinden.

CategorieënSociaal emotionele ontwikkeling, Trainingen

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Specifieke groepen in het VO
Volgend berichtVolgende Stressmanagement

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!