Mentale weerbaarheid
We laten jongeren door rollenspellen ervaren hoe lastig het soms kan zijn om rustig en duidelijk voor zichzelf op te komen. We oefenen met verschillende manieren om dat te leren. Het is niet alleen interessant voor verlegen of introverte kinderen, ook voor jongeren die te snel of te agressief reageren.
Voor wie
Scholen voor het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3) alle niveau.
De praktijk
Gedurende vier of vijf wekelijkse lessen van 50 minuten oefenen jongeren hoe zij adequaat voor zichzelf kunnen opkomen. Dit doen zij met voorbeelden uit hun eigen leven in de klas, op school, op straat, op sociale media of thuis. Ze oefenen met situaties die zij lastig vinden of waarvoor zij voor zichzelf moesten opkomen. Dit doen we aan de hand van rollenspellen beeldmateriaal, theorie, een persoonlijkheidstest en een groepsdrukopdracht.
Resultaten
- Jongeren hebben ervaren hoe zij adequaat voor zichzelf kunnen opkomen.
- Jongeren zijn zich bewust van hun eigen (weerbaar) gedrag.
- Jongeren hebben ervaren dat er verschillende mogelijkheden zijn om te reageren op bepaalde situaties.
- Jongeren zijn zich bewust van ‘normaal’ en ‘abnormaal’ gedrag.
- Jongeren herkennen grensoverschrijdend gedrag.