Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op FacebookVind ons op Facebook
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

De Rupsenclub

Training Sociale Vaardigheden voor kleuters

De Rupsenclub

Tijdens deze training oefenen kleuters sociale vaardigheden. Bijvoorbeeld door toneel, spelletjes en opdrachtjes die te maken hebben met situaties uit hun dagelijks leven. De leerkracht bepaalt al dan niet in samenspraak met de intern begeleider welke kinderen in aanmerking komen voor de training. Ook ouders/verzorgers spelen een rol.

Voor wie
Scholen voor het basisonderwijs (groep 1 en 2)

De praktijk
Aan het begin van elke bijeenkomst (in totaal tien lessen van drie kwartier*) vraagt Zelda de rups de kinderen om te dansen en het rupsenlied mee te zingen. Van tevoren hebben leerkrachten en ouders/verzorgers leerdoelen voor de kinderen opgesteld. Door observaties tijdens de lessen bekijken we tussentijds of het gedrag van de kinderen verandert en of we de leerdoelen eventueel moeten bijstellen.
De lessen verlopen volgens een vast patroon. Met bewegings- en muziekspelletjes en zoek- en raadopdrachten oefenen zij bijvoorbeeld emoties. Samen met het rupsje gaan de kinderen op zoek naar dingen waar ze blij, boos, bedroefd of bang van worden. Door deze emotiespelletjes leren kinderen hun gevoelens tonen. In toneelstukjes geven zij hun grenzen aan door bijvoorbeeld ‘stop, hou op!’ te zeggen.
Voor goed uitgevoerd opdrachten krijgen kinderen een kraal die zij aan een lange ketting kunnen rijgen. Ook is er voor elk kind na afloop van iedere les een beloningskaart. Daarop staat wat het allemaal heeft geleerd. Elke bijeenkomst sluit af met een verhaaltje over kleine rupsjes, die ieder op een eigen manier afscheid nemen van de groep. Aan het eind van de training verandert het rupsje in een vlinder. De kinderen krijgen een vlinderdiploma mee naar huis, beloningskaart, kralenketting en alle tekeningen die ze hebben gemaakt.

*) Waarvan een les voor de intake met de intern begeleider en de leerkracht, een les voor de tussenevaluatie en een voor het nagesprek. Tijdens de eerste les kunnen ouders/verzorgers kennismaken.

Resultaten

  • Kinderen hebben meer zelfvertrouwen gekregen.
  • Kinderen hebben geleerd samen te werken.
  • Kinderen hebben geleerd hoe je iets vraagt aan een ander.
  • Kinderen hebben geleerd met teleurstellingen om te gaan.
  • Kinderen hebben geleerd naar anderen te kijken en te luisteren.
  • Kinderen hebben geleerd emoties bij zichzelf en anderen te herkennen.
  • Kinderen hebben geleerd op hun niveau grenzen aan te geven.
Auteur wp.beheerderGeplaatst op 30 december 201820 augustus 2019Categorieën Sociaal emotionele ontwikkeling, Trainingen

Berichtnavigatie

Vorige Vorig bericht: Leerlingenraad
Volgende Volgend bericht: Petje op, petje af…

Recente berichten

  • Vacature vormingswerker/trainer voor 24-32 uur
  • Week van de Lentekriebels van 21 t/m 25 maart 2022
  • Maand van de liefde 2022
  • Mes Weg
  • Mes Weg

Recente reacties

    Archieven

    • juni 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • november 2021
    • oktober 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • maart 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juni 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • september 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • juni 2012

    Categorieën

    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook