Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op FacebookVind ons op Facebook
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Waarom zeg je dat?

Leren (anders) reageren

  • Het is de toon die de muziek maakt. Ofwel: de manier waarop je iets zegt is belangrijk. In dit project onderzoeken leerlingen welke vormen er zijn van op elkaar reageren. En wat het effect is van al die verschillende manieren. Bijvoorbeeld voor je zelfbeeld en de sfeer in de klas. We maken een film van dit proces.

Voor wie
Scholen in het basisonderwijs (groep 5 t/m 7)

De praktijk
In vier bijeenkomsten van zestig minuten onderzoeken leerlingen hoe vaak en in welke situaties ze elkaar complimenten (opstekers) of juist kritiek (afbrekers) geven. Dit doen zij met rode (opstekers) en groene (afbrekers) briefjes. Aan het eind van de lessen tellen we de briefjes en de volgende keer bespreken we er enkele. Hoe had het bijvoorbeeld anders gekund? Leerlingen geven elkaar tips en spelen desgewenst situaties na. Na vier bijeenkomsten hopen we natuurlijk op meer groene dan rode briefjes. Gedurende de bijeenkomsten doen zij een kwaliteiten- en complimentenspel en luisteren zij naar een verhaal over een kind dat alleen maar kritiek krijgt. Dat verhaal proberen zij na te vertellen, maar dan met helpende en opbouwende opmerkingen. Tot slot maken ze grote harten met daarin alleen maar opstekers. Dit hele proces wordt gefilmd. De laatste bijeenkomst laten we de film aan de klas zien. We sluiten af met een compliment voor ieder kind op een hartje.

Resultaten

  • Leerlingen herkennen verschillende manieren van reageren.
  • Leerlingen zien wat het effect is van positieve en negatieve reacties op elkaar.
  • Leerlingen oefenen in het geven van positieve feedback (opstekers).
  • Leerlingen leren hoe ze respectvol met anderen kunnen omgaan.
  • Leerlingen beseffen dat hun zelfbeeld ook afhangt van de reactie van anderen.
  • De klas heeft na afloop een mooie video van het proces, de werkvormen en uitspraken van de leerlingen.
Auteur wp.beheerderGeplaatst op 1 januari 201920 augustus 2019Format VideoCategorieën Sociaal emotionele ontwikkeling

Berichtnavigatie

Vorige Vorig bericht: Het zakmes
Volgende Volgend bericht: Heb ik dat?

Recente berichten

  • Vacature vormingswerker/trainer voor 24-32 uur
  • Week van de Lentekriebels van 21 t/m 25 maart 2022
  • Maand van de liefde 2022
  • Mes Weg
  • Mes Weg

Recente reacties

    Archieven

    • juni 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • november 2021
    • oktober 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • maart 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juni 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • september 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • juni 2012

    Categorieën

    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook