Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op FacebookVind ons op Facebook
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Faalangst-reductietraining

In een kleine groep werken aan zelfvertrouwen en omgaan met faalangst

Faalangstenreductietraining

Faalangst is bang zijn niet te kunnen presteren in spannende situaties, zoals tijdens een spreekbeurt of toets. Hierdoor presteren zij onder hun niveau. In een klein groepje van maximaal tien leerlingen werken we aan het zelfvertrouwen en het leren omgaan met faalangst, zodat de klachten sterk verminderen of helemaal verdwijnen. Daarbij betrekken we ook ouders/verzorgers.

Voor wie
Scholen voor het voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 6)

De praktijk
De school meldt de leerling aan na overleg met de leerling en de ouders/verzorgers. Belangrijk is dat de leerling zelf last heeft van zijn faalangst en er ook echt iets aan wil doen. Aan de hand van een gesprek en een onderzoek/vragenlijst bekijken we of de leerling in aanmerking komt voor de training. De methode die we gebruiken is gebaseerd op Bewust en Beter Omgaan met Faalangst (BOF-training). Daarbij zetten wij RET-therapie in zodat zij leren helpende gedachten te formuleren. In een groepje van maximaal tien leerlingen werken we aan houding, ademhalingsoefeningen, presentaties, rollenspellen, schrijfopdrachten en kringgesprekken. We doen bijvoorbeeld oefeningen die leerlingen spannend vinden, bijvoorbeeld een presentatie geven voor de groep. In een veilige omgeving kunnen zij ervaren hoe dat voelt. Door onze werkvormen leren zij ‘falen’ te relativeren en juist helpende en steunende gedachten over het proces te formuleren.

In overleg met school kunnen wij ook een ouderavond verzorgen. De steun en erkenning van ouders/verzorgers is van groot belang voor het slagen van de faalangstreductietraining. Tijdens de ouderavond maken zij kennis met de trainer en gaat de trainer uitgebreid in op de achtergrond van faalangst en manier waarop zij hun kind kunnen steunen.

Na de training evalueren we het geheel met de leerling en bepreken we of de training tot het gewenste resultaat heeft geleid. Daarna volgt ook nog een afsluitend gesprek met de zorgcoördinator of een andere contactpersoon van school.

Resultaten

  • Leerlingen leren hun eigen spanning en angsten lichamelijk herkennen.
  • Leerlingen leren hoe zij hun angsten en spanningen kunnen verminderen.
  • Leerlingen hebben een positiever zelfbeeld.
  • Leerlingen hebben plezier ervaren in het groepsproces.
  • Leerlingen zijn zich bewust van het verband tussen gedachten en gedrag. Ze hebben geleerd hoe zij daar zelf invloed op kunnen uitoefenen zodat zij grip op hun faalangst krijgen.
Auteur wp.beheerderGeplaatst op 30 december 201820 augustus 2019Categorieën Sociaal emotionele ontwikkeling, Sociale veiligheid, Trainingen

Berichtnavigatie

Vorige Vorig bericht: Petje op, petje af…
Volgende Volgend bericht: Leren coachen

Recente berichten

  • Week van de Lentekriebels van 21 t/m 25 maart 2022
  • Maand van de liefde 2022
  • Mes Weg
  • Vacature vormingswerker/trainer voor 24-32 uur
  • Mes Weg

Recente reacties

    Archieven

    • februari 2022
    • januari 2022
    • november 2021
    • oktober 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • maart 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juni 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • september 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • juni 2012

    Categorieën

    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook