De examenperiode is altijd spannend. Hoe bereid je je daar geestelijk op voor? Leerlingen krijgen ontspannings- en ademhalingsoefeningen en leren negatieve gedachten herkennen en omzetten in helpende gedachten. Zo kunnen zij straks zo goed mogelijk presteren.
Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 4 t/m 6)
De praktijk
In een blokuur van 100 minuten merken leerlingen welke gevolgen bepaalde negatieve gedachten kunnen hebben. Zij leren hun negatieve gedachten omvormen tot helpende en positieve gedachten. We doen ontspannings- en ademhalingsoefeningen, zodat zij fysiek voelen dat de spanning vermindert. Door samen aan opdrachten te werken die buiten hun comfortzone liggen, leren zij hun spanning in andere situaties beter hanteren.
Resultaten
- Leerlingen weten wat zij zelf kunnen doen om spanning voor examens te verminderen.
- Leerlingen weten hoe zij hun lichaam kunnen aanspannen en ontspannen.
- Leerlingen kunnen verschillende helpende gedachtes rondom hun examens formuleren.
- Leerlingen kunnen spanningen rondom belangrijke toetsen normaliseren.