Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op FacebookVind ons op Facebook
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Kim & Flapoor (in jouw klas)

Een speelse en uitdagende training voor een groep leerlingen in één klas.

Spelenderwijs leren kinderen wat zij willen en vinden en hoe ze makkelijk en rustig met elkaar kunnen omgaan. De leerkracht van de klas doet actief mee. Deze training sociale vaardigheden is gebaseerd op de Goldstein-methode. De training kan ook met een klein groepje kinderen worden gedaan.

Voor wie
Scholen voor het basisonderwijs (groep 3 t/m 5).

De praktijk
Leerlingen oefenen, in zes bijeenkomsten van zestig minuten allerlei dagelijkse situaties. Denk bijvoorbeeld aan vragen stellen, elkaar aankijken als je iets zegt, om de beurt praten, omgaan met ‘nee’ en excuses maken. En vragen om bijvoorbeeld mee te mogen spelen en zeggen dat je iets niet leuk vindt. De leerkracht bepaalt in samenspraak welke insteek de lessen moeten krijgen.
Iedere les begint met een kort filmpje waarin twee kinderen van acht en tien (Kim en Flapoor) samen spelen. Dat kunnen ze goed, maar soms gaat het mis. Samen met de kinderen bespreken we het voorbeeld uit het filmpje en daarna doen zij in kleine groepjes een opdracht. De envelop met de opdracht ligt verstopt in de klas. Per week gaan verschillende kinderen op zoek naar de envelop. Als de opdracht goed is gegaan, krijgen zij een sticker voor op hun beloningskaart.

Resultaten

  • Leerlingen kunnen elkaar op een goede manier vragen stellen, bijvoorbeeld om samen te spelen.
  • Leerlingen kunnen elkaar rustig zeggen wat ze willen of niet juist.
  • Leerlingen kunnen complimenten geven en ontvangen.
  • Leerlingen kunnen beter samenwerken.
  • Leerlingen kunnen ruzies oplossen, voorkomen of hulp vragen aan de juiste personen.
  • Leerlingen kunnen emoties bij zichzelf en anderen herkennen.
  • Leerlingen ervaren hoe fijn het is om met een hele groep plezier te maken.
Auteur wp.beheerderGeplaatst op 30 december 201820 augustus 2019Categorieën Sociaal emotionele ontwikkeling, Trainingen

Berichtnavigatie

Vorige Vorig bericht: Workshop – Spanning rondom examens
Volgende Volgend bericht: Leerlingenraad

Recente berichten

  • Vacature vormingswerker/trainer voor 24-32 uur
  • Week van de Lentekriebels van 21 t/m 25 maart 2022
  • Maand van de liefde 2022
  • Mes Weg
  • Mes Weg

Recente reacties

    Archieven

    • juni 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • november 2021
    • oktober 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • maart 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juni 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • september 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • juni 2012

    Categorieën

    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook