Ga naar de inhoud
Centrum 16 22

Centrum 16•22

Zelf•Bewust•Samen•Leven

  • Actueel
  • Over ons
  • Contact
  • Vind ons op linkedin
Thema's
Thema's
X
Onze aktiviteiten voor onderwijs en andere organisties zijn gekoppeld aan de volgende thema's:
Seksuele & relationele vorming
Preventie
Mediawijsheid
Identiteit
Participatie
Sociaal emotionele ontwikkeling
Sociale veiligheid
Toekomstoriëntatie
Weerbaarheid

Geplaatst op 30 december 201820 augustus 2019 door wp.beheerder

Kim & Flapoor (in jouw klas)

Spelenderwijs leren kinderen wat zij willen en vinden en hoe ze makkelijk en rustig met elkaar kunnen omgaan. De leerkracht van de klas doet actief mee. Deze training sociale vaardigheden is gebaseerd op de Goldstein-methode. De training kan ook met een klein groepje kinderen worden gedaan.

Voor wie
Scholen voor het basisonderwijs (groep 3 t/m 5).

De praktijk
Leerlingen oefenen, in zes bijeenkomsten van zestig minuten allerlei dagelijkse situaties. Denk bijvoorbeeld aan vragen stellen, elkaar aankijken als je iets zegt, om de beurt praten, omgaan met ‘nee’ en excuses maken. En vragen om bijvoorbeeld mee te mogen spelen en zeggen dat je iets niet leuk vindt. De leerkracht bepaalt in samenspraak welke insteek de lessen moeten krijgen.
Iedere les begint met een kort filmpje waarin twee kinderen van acht en tien (Kim en Flapoor) samen spelen. Dat kunnen ze goed, maar soms gaat het mis. Samen met de kinderen bespreken we het voorbeeld uit het filmpje en daarna doen zij in kleine groepjes een opdracht. De envelop met de opdracht ligt verstopt in de klas. Per week gaan verschillende kinderen op zoek naar de envelop. Als de opdracht goed is gegaan, krijgen zij een sticker voor op hun beloningskaart.

Resultaten

  • Leerlingen kunnen elkaar op een goede manier vragen stellen, bijvoorbeeld om samen te spelen.
  • Leerlingen kunnen elkaar rustig zeggen wat ze willen of niet juist.
  • Leerlingen kunnen complimenten geven en ontvangen.
  • Leerlingen kunnen beter samenwerken.
  • Leerlingen kunnen ruzies oplossen, voorkomen of hulp vragen aan de juiste personen.
  • Leerlingen kunnen emoties bij zichzelf en anderen herkennen.
  • Leerlingen ervaren hoe fijn het is om met een hele groep plezier te maken.
CategorieënSociaal emotionele ontwikkeling, Trainingen

Bericht navigatie

Vorig berichtVorige Workshop – Spanning rondom examens
Volgend berichtVolgende Leerlingenraad

Recente berichten

  • Vacature Senior Financien & Personeel
  • Vacature raad van toezicht
  • Week van de Lentekriebels van 20 t/m 24 maart 2023
  • Maand van de Liefde 2023
  • Wij zijn jarig en vieren dat graag met jou!

Recente reacties

    Archieven

    • december 2024
    • maart 2023
    • januari 2023
    • oktober 2022
    • juli 2022
    • januari 2021
    • februari 2020
    • juli 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018

    Categorieën

    • Geen categorie
    • Seksuele & relationele vorming
    • Preventie
    • Mediawijsheid
    • Identiteit
    • Participatie
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Sociale veiligheid
    • Toekomstoriëntatie
    • Weerbaarheid
    • Actueel
    • Evenementen
    • Lesmateriaal
    • Trainingen

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    • Start pagina
    • actueel
    • over ons
    • contact
    • vind ons op facebookvind ons op facebook
    In de maak

    Wij zijn, zoals jullie ons kennen, altijd onderweg en in bedrijf. Onze website wordt onder handen genomen. In het voorjaar is onze nieuwe website fris, fruitig…en live!